Ова поставка трага за везом две различите уметничке стратегије, Крамарове окренуте истраживању у пољу фотографије и Солдатовићеве реализоване кроз скулпторске форме.
Сусрет ова два уметничка концепта указује на заједничко поштовање издужених, елегантних форми.
Крамар то чини у својим фотографијама посвећеним родама.
Било да фотографише њих или њихове симболе, предмете посвећене њима, фасцинира га вертикално постављена форма.
Мотиве за своје фотографије проналази у Аустрији, Хрватској, Србији, Румунији, Молдавији, Мађарској и Пољској.
Идеја вертикале је перманентно присутна у делу вајара Јована Солдатовића.
Она је доминантно и консеквентно заступљена у целокупном уметниковом опусу понајвише у његовом поетско метафоричком приступу теми човека и људске фигуре а у анималистичком опусу у фигури роде или чапље.
Јован Солдатовић (Черевић/Србија, 1920 – Нови Сад, 2005), дипломирао на Академији за ликовне уметности, вајарски одсек, у Београду 1948. године у класи професора Томе Росандића.
Од 1949. до 1953. године, радио је као сарадник вајара-мајстора Томе Росандића у Државној мајсторској радионици.
Прву самосталну изложбу приредио је у Галерији Графичког колектива у Београду 1952. године.
У Нови Сад се вратио 1953. године, где је по позиву учествовао у оснивању вајарског одсека Више педагошке школе, у којој је и први професор вајарства.
Учествао је у оснивању првих атељеа на Петроварадинској тврђави.
Као стипендиста фонда “Моша Пијаде”, 1965. године, провео је два месеца у Лондону и Паризу.
До пензионисања је био ванредни професора Академије уметности у Новом Саду.
Добитник је бројних награда и признања за свој уметнички рад.
Његови радови налазе се музејима и приватним колекцијама у земљи и свету. Аутор је великог броја јавних скулптура и споменика.
КРАМАР (Беч/Аустрија, 1971), студирао комуникологију, историју и политику у Бечу, али после много година одустаје од студија.
Концептуални фотограф који ради за различите уметничке, дизајнерске, културне и друштвене институције у Бечу, Доњој Аустрији и Бургенланду.
Ради у мађународним оквирима као уметник и аутор.
Балканом путује од раних 1980-их, прво са родитељима, затим самостално, истражујући различите теме у земљама „источног блока“ и њиховим државама наследницама, посебно у Молдавији, Румунији, Бугарској и Србији.
Живи и ради у Бечу, Сабари (Аустрија) и Тираспољу (Молдавија) и ‘’на успутним станицама’’ између ова три града.
Уметник Крамар је 2021 покренуо пројекат МУЗЕЈ FISCHKI – СТВАР ЗА МНОГЕ како би се музеализовала збирка медија и предмета, које је сакупио.
Крамар користи слике и објекте налик садржајима старих музејских фиока као збирку и алат за приповедану причу и историјски наратив.
Сторкланд-Пројекат, прича о родама које је уметник до сада срео, почиње 2019. године и још увек траје.
Галерија БелАрт изложбу реализује у сарадњи са Аустијским културним форумом из Београда поводом обележавања рођендана једног од најмаркантнијих уметничких фигура југословенског простора друге половине 20. века који је својим скулптурама трајно обележио идентитет Војводине и Новог Сада.
Нада Савковић
филолог
Питање језика је изузетно важно, јер је језик основно оруђе културе сваког народа: родно место нашег бића. Појмовни свет једног народа одражава се у језику. Када смо у свом језику, ми смо у свом завичају. Зато је важно утицати на свест о важности очувања матерњег језика као предуслова за очување аутентичности нације.
Владимир Бајић
”Градитељи Новог Сада”
”Морамо водити рачуна о томе да се у што већој мери подсећамо на то шта је некада било, шта су важни историјски догађаји, ко су наши преци и како су они живели. То је суштинско проучавање друштва из ког произилазе резултати који нам могу указати на то којим путем треба да идемо да бисмо били бољи људи и чланови нашег друштва”.