Konstantin Brankuši – jedan od najuticajnijih vajara 20. veka

U Nacionalnom umetničkom muzeju u Temišvaru u toku je izložba dela čuvenog rumunskog vajara Konstantina Brankušija, jedna od najobimnijih koja je priređena njemu u čast, tokom prethodnih 50 godina.

kulture.rs • 19. novembar 2023.

kulture.rs

Izložba ”Konstantin Brankuši: rumunski izvori i univerzalne perspektive” prikazuje njegovo stvaralaštvo, više od 100 radova – skulpture, crteže, fotografije i dokumentarni materijal, koji su ovim povodom pozajmljeni iz Centra Pompidu, Tejt Galerije, Gugenhajm fondacije, Nacionalnog muzeja umetnosti Rumunije, Muzeja umetnosti Krajove i tri privatne kolekcije.

Doprinos savremenoj skulpturi istoričari umetnosti neretko ocenjuju nemerljivim, a njegov stvaralački put uzima maha kada sa 28 godina napušta domovinu, ali ga to ne sprečava da svoje rumunsko poreklo implementira u svoje univerzalne perspektive stvaralaštva, baš kako i naslov izložbe kaže.

kulture.rs

Među najčuvenijim skulptorima 20. veka, Konstantin Brankuši rođen je 1876. godine u rumunskom selu Hobica, u porodici siromašnih seljaka.

Školovao se na mnogo mesta – pohađao je Umetničku školu u Krajovi, studirao je na Umetničkoj akademiji u Bukureštu, da bi 1902. preko Nemačke i Švajcarske krenuo pešice u Pariz, u koji je stigao dve godine kasnije.

Nakon završenih studija u École des Beaux-Arts, Brankuši je počeo da izlaže, najpre u Nacionalnom salonu, a potom u Jesenjem salonu.

Tako je počeo put jednog od najvećih skulptora 20. veka.

kulture.rs

Njegovo su stvaralaštvo istoričari umetnosti podelili u pet perioda:

  • Prvi obuhvata vreme od njegovih početaka do 1905. – od portreta Vitelija do “Ponosne”;
  • Drugi periode smešten je u razdoblje između 1907. i 1910. godine, od “Molitve” do “Poljupca”;
  • Treći period, 1911. godine započinje “Usnulom muzom” u mermeru, a završava se 1916. “Princezom X”.
  • Četvrti period obuhvata vreme od 1916. do 1933, gde spada jedan broj “Usnulih muza”, portreti Gospođice Pogani, Ežen Mejer Džo, Nensi Kunard, serija torza i druga dela;
  • Peti period je vreme od 1937. do kraja 1941. koji je obeležio njegov put u Indiju i izradu projekta “Hrama kontemplacije i oslobođenja”, i put u Rumuniju.
kulture.rs

Ogist Roden i Konstantin Brankuši su među najuticajnijim umetnicima u pogledu modernog vajarstva u 20. veku.

Roden je vajarstvo oslobodio načela akademizma i stvorio je slobodnu umetnost, dok je Brankuši insistirao na čistom obliku, prešavši sa figurativnog predstavljanja stvarnosti na izražavanje suštine stvari.

Brankuši je preminuo 1957. godine u Parizu, gde je i sahranjen, na groblju Monparnas.

Na njegovoj sahrani govorio je Žorž Sal, koji je rekao:

“Pošto ti nikada više nećemo čuti čarobni glas, koji se uzdizao iz tvoje bele brade da nas odvede u svet bajki i legendi, pošto ti više nikada nećemo videti sjaj u očima, sa svetlucanjem lukavstva, koje su se smejale onome što su videle a nama nije bilo dato da vidimo, opraštamo se ožalošćena srca, mi, koji smo te voleli i divili ti se, mi, oni koje si opčinio i koji znamo da, tvojom smrću, nestaje jedan pravi pesnik i večno se zatvara božanska ruka. Opraštamo se ali tvoja dela, uzvišena, čista, sjajna, ostaju: danas, više nego ikad, ona odišu životom i nikada neće prestati da žive“.

Izložbu prati dvojezični, rumunsko-engleski katalog, kustokinje Dojne Lemni, i objedinjuje tekstove rumunskih, francuskih i engleskih istoričara umetnosti o umetniku i njegovim delima koja su predstavljena na izložbi, sa ažuriranom verzijom njegove biografije koja je bazirana na informacijama dobijenim u okviru najnovijih istraživanja.

kulture.rs

kulture.rs

kulture.rs

kulture.rs

Ova izložba, koja će biti otvorena do 28. januara, odvija se u okviru programa Evropske prestonice kulture Temišvar, gde je nedavno otvorena i izložba ”Paralele. Novi Sad / Temišvar” koja je nastala u saradnji Nacionalno umetničkog muzeja u Temišvaru i Galerije Matice srpske.

pogledajte još

#Izložba #Konstantin Brankuši #Nacionalni umetnički muzej Temišvar #vajar

teme >

najnovije >

Vida Ognjenović

rediteljka i književnica

„Odbijamo da budemo žrtve, nema razloga da vlast žrtvuje kulturu. Neka sa žrtvuje sama, neka se vlast sama preispita za svoje greške a ne da ih naplaćuje od kulture. Glasniku se glava ne seče. Bojeći se da ih je kultura prepoznala i prozrela, pokušavaju da uguše kulturu. Pa slabi su im zubi“.

Darko Bajić

režiser

Da bi došli do kulturnog identiteta pre svega moramo da poštujemo iskustvo i da pogledamo u prošlost, a ne da bežimo od nje, kako nas danas neretko savetuju. Gledajući film, čitajući knjige i upijajući slikarska dela, mi stvaramo osnovu nekog sopstvenog identiteta. Nacionalni identitet mora da postane deo tvog identiteta. Sa tim saznanjem možeš slobodno leonovati u predivnom svetu različitosti.

teme >

Šta ateljei govore o umetnicima i njihovom stvaralaštvu?

21. jul 2025.

mišljenja >

najčitanije >

studenti >

 „Ako nešto predstavlja Benksija u Srbiji, to je studentski bunt“

27. april 2025.

sećanja >

Tišina Studija M

16. jul 2025.

imate vest?
pišite nam!